Home
Downloads


[audio] Moeder's commentaar op de Dhammapada - 1957-1958

Tijdens de klassen die werden gehouden op de Ashram Speelplaats in 1957-1958, las de Moeder een Franse vertaling van verzen en teksten uit de Dhammapada* voor. Deze verzen ging o.a. over: controle en meesterschap van de 'mind', de noodzaak voor een constante waakzaamheid en een centrale oprechtheid op het spirituele pad. Haar doel hiervan, vertelde ze, was om de sadhaks van de ashram en leerlingen van de school mentale controle te leren.

*De Dhammapada is een verzameling van 423 korte verzen, waarin diverse aspecten van de leer en waarheden van de Boeddha beschreven worden.

Commentaar op de Dhammapada

Datum en onderwerp Gespreksspeler
30-08-1957
06-09-1957
13-09-1957
20-09-1957
27-09-1957
04-10-1957
11-10-1957
18-10-1957
08-11-1957
15-11-1957
22-11-1957
06-12-1957
13-12-1957
20-12-1957
27-12-1957
03-01-1958
10-01-1958
17-01-1958 - "La vigilante"
24-01-1958
31-01-1958
07-02-1958
14-02-1958
28-02-1958 - "Le mental"
07-03-1958 - "Les fleurs"
14-03-1958 - "L'insense"
21-03-1958 - "Le Sage"
28-03-1958 - "Le meritant"
04-04-1958 - "Le Mal"
18-04-1958 - "Le Chatiment"
25-04-1958 - "La Vieillesse"
02-05-1958 - "L'ego"
09-05-1958 - "Le monde"
16-05-1958 - "L'eveille"
23-05-1958 - "Le bonheur"
30-05-1958 - "Le plaisir"
06-06-1958 - "La colere"
13-06-1958 - "l'impurete"
20-06-1958 - "Le juste"
27-06-1958 - "La voie"
14-07-1958 - "Melanges"
25-07-1958 - "Le niraya"
01-08-1958 - "L'elephant"
08-08-1958
15-08-1958
22-08-1958 - Le bhikkhou
05-09-1958  - Le brahmane
 
[audio] Entretiens - gesprekken met de Moeder 1955 t/m 1958

Dit zijn de bekende "Entretiens" of "Questions and answers" gesprekken die de Moeder tijdens de Woensdagavond Klas gaf op de Ashram Speelplaats. De klas bestond uit sadhaks van de Ashram en studenten en leraren van de school. De Moeder begon de Entretiens meestal door voor te lezen uit haar essays of uit een Franse vertaling van Sri Aurobindo's geschreven werk. Vervolgens gaf ze commentaar op de voorgelezen passage of beantwoordde vragen van aanwezige sadhaks en studenten. De gesprekken zijn in het Frans. De vertalingen van de gesprekken zijn gebundeld in de volgende 3 uitgaven van "Questions and Answers":

Questions and Answers 1955

Questions and Answers 1956

Questions and Answers 1957–1958

(klik op 1 van de links om het PDF boek ervan te downloaden)

Entretiens - 1955

Datum Gespreksspeler
13-07-55
20-07-55
27-07-55
07-09-55
21-09-55
05-10-55
19-10-55
09-11-55
16-11-55
07-12-55
14-12-55
21-12-55
28-12-55

Entretiens - 1956

04-01-56
11-01-56
18-01-56
25-01-56
01-02-56
15-02-56
22-02-56
29-02-56
07-03-56
14-03-56
21-03-56
28-03-56
04-04-56
11-04-56
18-04-56
25-04-56
02-05-56
09-05-56
23-05-56
30-05-56
06-06-56
13-06-56
20-06-56
27-06-56
04-07-56
11-07-56
18-07-56
25-07-56
01-08-56
08-08-56
15-08-56
22-08-56
29-08-56
05-09-56
12-09-56
19-09-56
26-09-56
03-10-56
10-10-56
17-10-56
24-10-56
31-10-56
21-11-56
28-11-56
05-12-56
19-12-56
26-12-56

Entretiens - 1957

02-01-57
09-01-57
16-01-57
23-01-57
30-01-57
06-02-57
13-02-57
20-02-57
27-02-57
06-03-57
13-03-57
20-03-57
27-03-57
03-04-57
10-04-57
17-04-57
24-04-57
01-05-57
08-05-57
15-05-57
29-05-57
05-06-57
12-06-57
19-06-57
26-06-57
03-07-57
10-07-57
17-07-57
24-07-57
31-07-57
07-08-57
14-08-57
21-08-57
28-08-57
04-09-57
11-09-57
18-09-57
25-09-57
02-10-57
09-10-57
16-10-57
23-10-57
30-10-57
13-11-57
27-11-57
04-12-57
11-12-57
18-12-57

Entretiens - 1958

01-01-58
08-01-58
15-01-58
22-01-58
29-01-58
05-02-58
12-02-58
19-02-58
26-02-58
05-03-58
12-03-58
19-03-58
26-03-58
02-04-58
09-04-58
16-04-58
23-04-58
30-04-58
07-05-58
14-05-58
21-05-58
28-05-58
04-06-58
11-06-58
18-06-58
25-06-58
09-07-58
16-07-58
23-07-58
30-07-58
06-08-58
13-08-58
27-08-58
03-09-58
10-09-58
17-09-58
24-09-58
01-10-58
08-10-58
22-10-58
29-10-58
05-11-58
12-11-58
26-11-58
 

Flowers and Their Messages

Dit engelstalige boek bevat meer dan 800 bloemen waarvan de Moeder hun spirituele betekenis heeft beschreven. Door in contact te gaan met de natuur van een bloem, zijn innerlijke waarheid...weet men wat de bloem vertegenwoordigt...als je ermee in contact bent, als je het voelt..

Dit prachtige boek is helaas niet als download verkrijgbaar maar wel in Nederland verkrijgbaar via De Moeder's Geuren, zie: https://winkel.wierook.nl/flowers-and-their-messages.html

Hieronder een voorproefje uit het boek:

 

 


Introduction

Words of Sri Aurobindo and The Mother

Love and Aspiration in Plants

The movement of love is not limited to human beings and it is perhaps less distorted in other worlds than in the human. Look at the flowers and trees. When the sun sets and all becomes silent, sit down for a moment and put yourself into communion with Nature: you will feel rising from the earth, from below the roots of the trees and mounting upward and coursing through their fibres up to the highest outstretching branches, the aspiration of an intense love and longing, -a longing for something that brings light and gives happiness, for the light that is gone and they wish to have back again. There is a yearning so pure and intense that if you can feel the movement in the trees, your own being too will go up in an ardent prayer for the peace and light and love that are unmanifested here.

Have you never watched a forest with all its countless trees and plants simply struggling to catch the light -twisting and trying in a hundred possible ways just to be in the sun? That is precisely the feeling of aspiration in the physical -the urge, the movement, the push towards the light. Plants have more of it in their physical being than men. Their whole life is a worship of light. Light is of course the material symbol of the Divine, and the sun represents, under material conditions, the Supreme Consciousness. The plants have felt it quite distinctly in their own simple, blind way. Their aspiration is intense, if you know how to become aware of it.

Those who have studied the vegetable kingdom in detail are well aware that there is a consciousness there. For instance, plants need sunlight to live -the sun represents the active energy which makes them grow -so, if you put a plant in a place where there is no sunlight, you see it always growing up and up and up, trying, making an effort
to reach the sunlight. ln a virgin forest, for instance, where man does not interfere, there is this kind of struggle among all the plants which are always growing straight upwards in one way or another in their effort to catch the sunlight. lt is very interesting. But even if you put a flower-pot in a fairly small courtyard surrounded by walls, where the sun doesn‘t come, a plant which normally is as high as this (gesture),
becomes as tall as that: it stretches up and makes an effort to find the light. Therefore there is a consciousness, a will to live which is already manifesting.

The trees rise towards the sky, beautiful symbol of Nature's aspiration towards the light.

lt is not certain whether the plant makes an effort or not. And in any case, it has an aspiration; plants grow because they aspire for the light, for the sun, for the open air. And it's a kind of competition. lf one goes into a wood, for instance, into a park where there are many different plants, one can observe very clearly that there is a sort of competition among plants to pass each other and reach the light and open air above. lt is indeed quite wonderful to see.

We must suppose in the plant and the metal also a force to which we can give the name of consciousness although it is not the human or animal mentality for which we have hitherto preserved the monopoly of that  description. Not only is this probable but, if we will consider things dispassionately, it is certain. In ourselves there is such a vital consciousness which acts in the cells of the body and the automatic vital functions so that we go through purposeful movements and obey attractions and repulsions to which our mind is a stranger. Ln animals this vital consciousness is an even more important factor. ln plants it is intuitively evident. The seekings and shrinkings of the plant, its pleasure and pain, its sleep and its wakefulness and all that strange life whose truth an Indian scientist [Jagadish Chandra Bose] has brought to light by rigidly scientific methods, are all movements of consciousness, but, as far as we can see, not of mentality. There is then a sub-mental, a vital consciousness which has precisely the same initial reactions as the mental but is different in the constitution of its self-experience, even as that which is superconscient is in the constitution of its self-experience different from the mental being.

The Care of Plants and Flowers

How to develop our consciousness in order to work in a better way with plants and flowers?

First you must learn to be silent, then note carefully what happens in the consciousness.

Why do plants fall ill and what can we do to help them?

When man does not meddle. the illness of plants seems to be accidental. But man‘s action has upset the life of plants, even as that of animals, of course.

There are many plants we are trying to grow here which suffer because of our climate. How can we help them to grow and blossom here?

Naturally, plants which like cold climates would grow in greenhouses. Also by planting forests one could have a regulating action on the climate. Growth of consciousness in the atmosphere will surely have an effect which it is difficult to describe beforehand.

As a rule plants suffer if they are kept shut up in a room.

I do not like clipped and trimmed plants, it looks too artificial.

Just imagine, there are plants which are vain! l am speaking of plants one grows for oneself. If one pays them compliments by words or by feelings, if one admires them, well, they hold up their head-with vanity!

Look, it's Enthusiasm, see how beautiful it is! lt must be put in water right away, otherwise .... lt needs vital force and water is vital force. It is lovely! What fantasy!

Sweet Mother, what should we do with the flowers which you give us every day?

Flowers? You ought to keep them as long as they are fresh, and when they are no longer so, you must collect them and give them to the gardener (any gardener you know), so that he can put them in the earth to produce other flowers. Yes, one must give back to the earth what it has given us, for otherwise it will become poor.

Can I remove the branches of shrubs which are overhanging and causing inconvenience to the inmates?

I cannot say yes or no, as all depends on the way it is done. It is not only the welfare of the inmates that must be taken in consideration but also the welfare of the shrubs.

The only thing I insist upon is care, gentleness, consideration as you would have for a living being-for plants are living and they feel and suffer.

When a plant is tired or sick give it rest for a few days, in a proper place, and it will recover. Repotting is always a blow and to give a blow to a sick plant is just the way of finishing it.

Flowers are very receptive and they are happy when they are loved.

 
[document] Future Education Conference '18

Een verslag van de Toekomstige Educatie Conferentie (Future Education Conference) van 28 januari 2018, gehouden te Puducherry, Tamil Nadu, India. Vertaald vanuit het Engels met Google Translate.

Het Nederlandstalige document is hier te downloaden.

Het oorspronkelijke Engelstalige document is hier te downloaden.

Inhoudsopgave van alle lezingen:

  • Welkom speech - blz. 6
  • Wat voor soort onderwijs heeft India nodig? - blz. 7
  • Onderwijs is een civilisatieproces Experience - blz. 10
  • Essentie van Onderwijs Inspiration - blz. 14
  • Student - Centered Onderwijzen en leren: 21 st Century and Beyond - blz. 17
  • Het Finse model van het onderwijs - blz. 21
  • Wat Steve Jobs niet op school geleerd - blz. 25
  • Het ontwikkelen van Ondernemers - blz. 27
  • Wat zou moeten het doel van onderwijs? - blz. 29
  • Verdien terwijl je leert - blz. 30
  • Geheugen en Begrip - blz. 32
  • Early Childhood Learning - Glenn Doman methode - blz. 34
  • Holistic onderwijs - Een aanpak - blz. 36
  • Etymologie - blz. 37
  • Samenstelling Schrijven: een vaardigheid die kan worden geleerd om jonge leerlingen - blz. 40
  • Speed   Reading for Kids - blz. 41
  • Met behulp van literatuur in het onderwijs - blz. 42
  • Schoonheid der Wiskunde en overwinnen van de lijdensweg van Math Education - blz. 44
  • Effectief lespraktijk in Mathematics Education: Understanding vergelijkingen door middel van grafieken - blz. 48

 

 
[ebook] De Moeder - Het verhaal van haar leven (pdf)

De Moeder werd in 1872 als Mirra Alfassa in Parijs geboren. Ze werd kunstenaar en nam deel aan het sprankelende culturele leven van het Parijs rond 1900. Daarnaast had ze een "verborgen" leven dat rijk was aan innerlijke ervaringen. In 1914 ontmoette ze op een reis in Pondicherry (India) Sri Aurobindo. Deze ontmoeting bleek het keerpunt te zijn in haar leven. Enkele jaren later voegde ze zich definitief bij Sri Aurobindo. Sinds 1926 werd ze De Moeder van de Sri Aurobindo Ashram genoemd. Samen met Sri Aurobindo werkte ze aan hun Integrale Yoga voor de neerdaling van het supramentale bewustzijn en de verwezelijking van een nieuwe mens en een nieuwe aarde. Zo legden De Moeder en Sri Aurobindo de grondslag voor de versnelde evolutie van de mensheid.


[DOWNLOAD HET BOEK HIER ALS PDF (gelinkt aan de website Auroville.nu)]


Recensie(s)

Uitvoerige levensbeschrijving, op basis van bronnenmateriaal, van 'de Moeder' (Mirra Alfassa) de levensgezellin en medestrijdster van de Indiase activist en wijsgeer Sri Aurobindo. Ondanks het ontbreken van een zakenindex en een volledige bibliografie van haar, van Aurobindo en van de andere vermelde auteurs is het een formidabele monografie, die een schat aan belangwekkende gegevens boven water haalt. De auteur is kennelijk een volgeling van Aurobindo en de Moeder. Zijn grote betrokkenheid bij hun streven (hij schreef 'Sri Aurobindo: een korte biografie' en 'Voorbij de mens: leven en werk van Sri Aurobindo en de Moeder'*) en zijn kennis van zaken staan garant voor een getrouwe weergave van de historische feiten. Een kritische evaluatie, bijvoorbeeld over de reincarnaties van de Moeder en hun ingrijpen in het wereldgebeuren, blijft daardoor wat achterwege, wat niet wegneemt dat het boek een waardevol document geworden is, lezenswaard voor ieder die zich in de denkwereld van de Moeder en Aurobindo wil verdiepen. Bevat een katern met dertien zwartwitfoto's van matige kwaliteit.

Drs. C.J.G. v.d. Burg

 
«StartVorige12345VolgendeEinde»

Pagina 2 van 5
Contact: info [@] sriaurobindo.nl